Blog > Komentarze do wpisu

Problem (z) search: "SEO Friendly"

Dobrodziejstwo wyszukiwarek przynosi także wiele niekorzystnych efektów. Z jednej strony oczywiście dobrze znaleźć się w wynikach wyszukiwania, ale z drugiej, ze względu na specyfikę silnika wyszukiwania, SEO tricks, czy konsumencki charakter wyszukiwarkek (nieprzystosowanie do wyszukiwania wertykalnego, rosnąca złożoność zapytania) może to sprawiać, że w istotny sposób wpłynie to na witrynę czy bloga.

Dlaczego? Jest kilka powodów, ale najważniejszy to chyba ten który podnosi sam Google: efektywność. Większość ruchu pochodzącego z tak zwanych naturalnych wyników wyszukiwania to  "puste wejścia". Widać to zarówno w czasie jak i  długości wizyt pochodzących z takich wejść (na moim blogu różnica w czasie wizyt pochodzących z wejść z wyników organicznych wobez wejść z innych witryn różni się siedmiokrotnie). Wejścia kilku, klikunasto sekundowe, duży poziom odrzuceń (Google tłumaczy to niedostosowaniem treści witryny do zapytania użytkownika. Ja jednak wolę podejście, że to wyszukiwarka nie jest dostosowana do treści witryny - ponieważ podejście Google prowadzi do nieuchronnego projektowania witryny "pod wyszukiwarkę' a nie pod użytkownika). Istotna jest także kwestia tego (obserwuje to na swoim blogu), że wyszukiwarka nie wartościuje właściwego tematu witryny.

Efektem tego jest np. taka sytuacja: mój blog dotyczy marketingu w internecie i pokrewnych kwestii. Jednak wśród prawie 1000 wpisów napisałem 2 o XBOX'sie. Teraz wejścia na słowa kluczowe związane z tym tematem gererują mi znaczącą ilość wejść z wyszukiwarek, zupełnie nie adekwatną do zawartości strony. Podobnych przykładów mam jeszcze kilka. W efekcie jedynie ułamek wejść z wyszukiwarek dotyczy właściwego tematu witryny. Powód jest dosyć prosty. Zapytań o XBOX'a jest po prostu znacznie więcej niż zapytań o np. "media społeczne" (konsumencki, uniwersalny charakter wyszukiwarki). Tylko, co to interesuje właściciela witryny?

W statystykach użytkowników rosnący zasięg witryny wygląda bardzo dobrze. I niestety na tym koniec. Rosnący udział wejść z wyszukiwarek na witryny (dochodzący nawet do 70 proc.) sprawia, że "puste wejścia", generujące "puste odsłony" (z punktu widzenia witryny) obniżają ogólną efektywność (mierzoną np. CTR, konwersją czy jakimikolwiek innymi akcjami użytkowników w serwisie - np. pozostawieniem komentarza). Wiadomo, sztucznie zawyżona ilość wejść sprawia, że ogólny poziom konwersji czy kliknięć wygenerowany na "dobrych odsłonach" (np. lojalnych użytkowników) jest obniżany na całości przez "puste odsłony". Pomijam tutaj problem z analityką, takich "skrzywionych" statystyk.

Podobny problem, jednak od strony efektywności AdWords ma sam Google.

Podsumowując:

  • Silnik wyszukiwarki jest na tyle uniwersalny, że nie jest wstanie optymalnie obsługiwać indywidualnych serwisów
  • Wejścia z wyszukiwarki są atrakcyne, bo podnoszą "statystyki" użytkonikow, moga także zwiększać wskaźniki ilościowe konwersji, kosztem jednak niewspółmniernego obniżenia efektywności
  • Serwisy zaczynają dostosowywać swoją strukturę, nawigację, zawartość do silnika wyszukiwarki a nie użytkowników
  • W efekcie konsumenci za pośrednictwem Google coraz częściej trafiają na witryny SEO Friendly, a nie takie, które w rzeczywistości odpowiadają jego potrzebom
  • Nie służy to ani użytkownikom, ani witrynom, ani samemu Google, który żyje z efektywności
SEO Friendly
http://www.jasimages.com/SEO-blocks.jpg
piątek, 25 lipca 2008, domino00
TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: max, aaeh35.neoplus.adsl.tpnet.pl
2008/07/25 11:32:53
totalnie się nei zgodzę.. wszystko zależy od serwisu, pracuję przy dużym serwisie e-commerce, współczynnik odrzuceń poniżej 25%, zależy co się pozycjonuje
-
2008/07/25 14:14:42
Wiesz co by się przydało? Tagowanie witryn blogów i wysyłanie słów kluczowych do wyszukiwarek. Takie "mądre" pozycjonowanie. Piszę o Warszawie, ale więcej wstawiam zdjęć - wyszukiwarka daje mi więcej punktów na zdjęcia niż na hasło "W-wa". Itd itp...
-
2008/07/25 19:57:23
Ten wpis tylko po części dotyczy SEO. Tak naprawdę problemem jest dominacia jednego silnika wyszukiwawczego, z czym związany jest pęd do dostosowywania witryn do silnika a nie do użytkowników. Zastanawiam się, czy nie lepiej odciąć indeksowanie google. Pewnie lepszym rozwiązniem byłoby wykluczanie określonych słów - czyli model zbliżony do tego co proponuje lavinka
-
2008/07/30 14:40:21
Hmmm, co do bloga i współczynnika odrzuceń to taka jego natura. Bounce rate oznacza, że osoba obejrzała jedną stronę i wyszła.

Czy to źle ? Czy to dobrze ? np. Z punktu widzenia użytkownika, jeżeli wszedł DOKŁADNIE na notkę, której treści potrzebował, przeczytał i wyszedł. Zatem wizyta jednodsłonowa, zaliczająca się do wizyt odbitych i do tego mająca czas wizyty na poziomie 0 sekund (wizyty jednoodsłonowe mają taki czas, nawet gdy ktoś czyta notkę przez 5 min!). Więc moim zdaniem problem jest nie po stronie wyszukiwarki ale po stronie narzędzia analitycznego i kontekstu. Blogi zwykle mają wysoki bounce rate - ja na przykład czytam twojego bloga na zasadzie wejście, przeczytanie notki, wyjście... więc wizyta ma jedną odsłonę i 0 sekund... ale czy jest bezwartościowa ?
-
2008/08/01 17:40:37
Jestem zdania, ze to blogi powinni dostosowywac sie do wyszukiwarek, a nie odwrotnie. Ponadto Google co pewien czas umieszcza w sieci swoje toolsy, dzieki ktorym mozna poprawic wydajnosc SEO bloga.
-
2008/08/04 09:40:44
a moim blogi (tak jak inne witryny, serwisy, aplikacje, etc.) powinny dostosowywać się do uzytkowników a nie jakiegoś robota ;)
-
2008/08/05 21:20:30
a moim blogi (tak jak inne witryny, serwisy, aplikacje, etc.) powinny dostosowywać się do uzytkowników a nie jakiegoś robota ;)

taaaaa..... a produkty powinny dostosować się do klientów i nie będzie potrzebna reklama :-).
Cóż, jeżeli konkurujesz z innymi stronami (nawet nieaktywnie, po prostu przez "tłok") o czas czytelników, zatem powinieneś się dostosować do tego co przynosi użytkowników na bloga. Moim zdaniem, WYSZUKIWARKĘ można to porównać do .... parkingu przed supermarketem... pozwala użytkownikom (masowo) dotrzeć do sklepów :-)
-
2008/08/07 10:53:10
Witaj

Twój blog został zaproponowany w serwisie Blogbox. Zgodnie z regulaminem został poddany głosowaniu i uzyskał wymaganą liczbę 50 głosów. Nasz regulamin przewiduje dodanie do serwisu tylko tych blogów, których autorzy wyrażą na to zgodę. Zatem zwracamy się z pytaniem czy zgadzasz się by Twój blog został dodany do biblioteki blogów Blogbox? Ponownie prosimy o kontakt. Nasz adres to: redakcja@blogbox.com.pl

Pozdrawiamy
Redakcja serwisu Blogbox

Dominik Kaznowski
Dominik Kaznowski
Dominik Kaznowski
Wykop
Newsletter
Blip
LinkedIn GoldenLine